04.08.2013

The Book of Broken Hearts av Sarah Ockler

Forfatter: Sarah Ockler
Utgitt: 21. mai 2013
Forlag: Simon Pulse
Språk: Engelsk
Medium: Kindle
Kjøp fra BookDepository

Jude skal tilbringe hennes siste sommer før college sammen med faren sin som har fått tidlig Alzheimers. En sykdom som fører til gradvis tap av nerveceller i kroppen, som igjen fører til blant annet tap av minner. Etter å ha ryddet i låven deres oppdager Jude en gammel motorsykkel som frembringer mange minner for faren hennes. I et håp om å hjelpe faren å holde seg bra litt lenger bestemmer hun seg for å få sykkelen restaurert. Hun leier inn Emilio Vargas, gutten søstrene fikk henne til å avlegge en ed om å ikke date. Vargas brødrene har mørke hjerter sa de.

Jude innser for sent at det er Emilio hun har ansatt og han får lov til å arbeide på sykkelen. Jude er dermed nødt til å tilbringe store deler av sommeren med han, noe som resulterer i at hun begynner å like han godt. Han ser opp til faren hennes, og når faren plutselig begynner å oppføre seg annerledes hjelper han til og stiller ikke spørsmål. Han flykter ikke fra de situasjonene slik Judes venner har gjort siden de lærte om diagnosen. Jude er dermed forvirret og føler seg fortapt. Faren hennes holder på å svinne bort, vennene hennes er ikke der for henne og den eneste personen som faktisk er der er gutten som søstrene har nektet henne å være med.

Jude er ekstremt familiekjær og sykdommen til faren gjør henne trist og fortvilet. Uten venner å støtte seg på føler hun seg ekstremt frustrert. Ingenting går hennes vei, og det eneste håpet hun har ligger i restaureringen av sykkelen, altså i Emilios hender. Hun er den yngste av fire søstre og er vandt til å bli tråkket på av dem, det er de som tar alle valgene for henne. Ryggraden hennes bygger seg derimot opp gjennom boken, og Jude lærer å stå på sine egne bein. Emilio bringer også frem en morsom og mer ”sassy" side i henne. Emilio elsker å terge henne og holder oppe en fasade som ”casanova.” Men etter hvert åpner han seg også mer, og vi får se en snill og omtenksom side.

Da jeg plukket opp boken hadde jeg ikke lest hele omslaget, jeg hadde bare sett at den hadde fått en god del fem stjernes anmeldelser fra blogger jeg følger. I trang for en søt contemporary bok plukket jeg den dermed opp, noe jeg ikke angrer på. Boken er søt, sjarmerende og omtenksom. Den tar for seg Alzheimers sykdommen og en familie som går igjennom noe hjerteskjærende, samtidig som den tar for seg ung kjærlighet. Boken inkluderte dermed både søte scener, scener som fikk meg til å le og scener som fikk meg til å gråte. Akkurat det jeg ønsker i en bok.

Jeg var helt oppslukt i historien fra start. Helt fra de dro til motorsykkelverkstedet for å få hjelp, og helt til siste side. Karakterene var bra oppbygd alle hadde sine egne personligheter og meninger, og du følte virkelig med dem. Jude var altså en gøy karakter å lese fra, og Emilio var bare sjarmerende. Jeg likte også godt at boken omhandlet to Latin Amerikanske familier, dette medførte at det var en del spanske ord og setninger flettet inn i historien. Siden jeg er halvt spansk og mestrer språket ganske bra elsker jeg slike detaljer. Det får meg til å ønske at jeg kunne bruke språket mer selv!

Så alt i alt: En super duper sjarmerende bok som jeg anbefaler på det sterkeste. Familieforhold, lite var forutsigbart, og vel, en søt spansktalende gutt. Anbefales på det sterkeste for deg som er ute etter en bra contemporary bok. Denne skal jeg så absolutt kjøpe i papirformat så jeg kan tvinge alle vennene mine til å lese den!

5 / 5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar