11.07.2012

Percy Jackson: Lyntyven av Rick Riordan

Forfatter: Rick Riordan
Utgitt: 1. Juni 2005
Forlag: Puffin Book
Språk: Engelsk
Medium: Heftet
Kjøp fra BookDepository

Percy Jackson er ikke som andre tolvåringer. Han har et talent til å tiltrekke seg bråk uten å løfte så mye som en finger. Etter å ha blitt angrepet av mytologiske monstre finner han veien til halvblods campen. Her får han vite at hans far ikke forsvant til sjøs, men er en av de mektigste gudene fra gresk mytologi. Ikke nok med det, men hans fars søsken beskylder ham for å ha stjålet fra dem. Percy må legge ut på et oppdrag for å finne Zevs våpen for å bevise at han og hans far ikke er skyldig og for å hindre en tredje verdenskrig. På ferden reiser han sammen med Annabeth en annen halvblods og Grover hans kamerat som viser seg å være en satyr, halvt menneske og halvt geit. Deres oppdrag er å finne ut hvem som har stjålet våpenet, deretter få det tilbake og ikke dø i prosessen.

 Percy Jakcson er tolv år og kjent for å være en bråkmaker, noe han selv ikke kan forstå. Fordi han er en halvblods, sønn av en gud og et menneske blir monstre automatisk trukket mot der han befinner seg. Gutten er modig og egenrådig, han lar seg ikke overkjøre av gudene. Han er også lojal og ville gjort alt for vennene og moren sin. For meg som leser er det lett å glemme hvor gammel karakteren er, du føler bare at du sitter og leser om en ekte helt som kan være alt fra 12 til 20 år. De andre hovedkarakterene i boka er Annabeth og Grover. De knytter seg et sterk vennskap og er lojale ovenfor hverandre. Annabeth er datteren til Athena, guden for visdom. Hun har alltid en plan på lager og er ekstremt smart. Grover er et matvrak, som kan virke feig men er utrolig modig når alt kommer til stykke.

 Måten Riordan forteller historien på er interessant. Vi får lese alt fra Percys synspunkt og se ting med hans øyne og innblikk. For å gjøre boken mer barnevennlig har han også laget lette forklaringer på greske myter, så du lærer noe nytt mens du leser. Boken inneholder også morsomme replikker fra de ulike karakterene som letter stemningen under anspente episoder Det skal mye til for å smile og le i løpet av den tiden du leser denne boka.

 Dette er andre gang jeg leser boka, og jeg må si den var like bra om ikke bedre denne gangen. Sist hørte jeg boka på lydbok og da var det lett å miste små detaljer. Nå fikk jeg med meg alt og jeg moret meg fra slutt til start. Jeg anbefaler deg på det meste å lese denne serien. Det er min personlige mening at den er bedre en til og med Harry Potter serien. Hele bokserien finnes nå også på norsk for dem som skulle ønske det.

4.5 / 5

4 kommentarer:

  1. Helt enig om Percy Jackson bøkene. De er skikkelig bra assssss! ��

    SvarSlett
  2. De er dritbra, fortjener 99999999999999999 99999999999999999999999999999999999 999999999999... av 1 på hvor bra de er =) BEST BOOKS EVER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du liker den, Heine :) Er en av mine favoritt serier.

      Slett
  3. Når jeg leste Lyntyven, var det nesten som om jeg var der sammen med karakterene i boka. dette er garantert den beste bokserien som finnes!!!

    SvarSlett