27.07.2012

Masque of the Red Death av Bethany Griffin

Forfatter: Bethany Griffin
Utgitt: 24 April, 2012
Forlag: Greenwillow Books
Språk: Engelsk
Medium: eBook
Kjøp fra BookDepository

Jeg fikk ikke denne boka ut av hodet i dag, selv om det er lenge siden jeg har lest den.

Den handler om en by som er rammet av en dødelig pest, i en moderne versjon av noe ala 1800 tallet. Araby har allerede mistet broren sin på grunn av pesten og er som alle andre livredd. Hun skylder også på seg selv og bruker fester og dop for å bedøve følelsene sine. Sammen med venninnen er de stamkunder på venninnens onkel sin klubb. Onkelen er prins og eieren av hele byen, han bor beskyttet i et slott i utkanten. Han har også rykte på seg for å ikke være den greieste karen. Når venninnen forsvinner en kveld oppsøker broren hennes, Elliot, Araby og vil at hun skal hjelpe han å ta makten fra den forferdelige prinsen som han mener at har kidnappet søsteren. Elliot er arrogant men sjarmerende karakter. Araby bestemmer seg for å hjelpe han. Hun møter også på Will en gutt som jobber i inngangen til klubben hun så ofte besøker. Will er den rake motsetningen til Elliot. Han er vennlig og gavmild, og setter familien høyere en alt.

Boka er veldig dyster og mørk. Den begynner i et gatestrøk, der Araby ser dødssankerene hente inn de døde kroppene. Hele tiden når jeg leste boka så jeg alt for meg i svart og grå toner med innspill av rødt. Det blander død og fordervelse med vakre kjoler i silke og korsetter. Noe som igjen gjør boka en smule mystisk. Historien er basert på Edgar Allan Poe sin novelle med samme navn. Novellen handler om en prins som burer seg inne i slottet med sine 1000 nærmeste venner for å unngå pesten som har slått til i byen. Han tror han er trygg, helt til pesten en dag kom til han. (kort og interessant novelle om du er interessert i slikt)

Både novellen til Poe og boka er fasinerende og ulikt mye av det jeg har lest før. Verdenen Araby lever i er både skremmende og fortryllende. Jeg følte at jeg var Araby og så verden igjennom hennes øyne da jeg lese boka. Jeg levde meg utrolig inn og karakterene var fantastiske. De hadde sterke personligheter, følelser og meninger og det var ikke vanskelig å skille eller huske hvem som var hvem. Anbefaler den virkelig til de som ønsker å lese noe nytt!

5 / 5

2 kommentarer: